Tuesday 20 November 2012

Holiday Experiment !

Hello Everybody !

Since my fingers wanna make some move,s so I end up to type this post.. 
(Oh My English !) (Hangkang)

I wanna to update today blog about my experiment in making pizza..

Enough berbahasa Inggeris ! Buruk bebeno..
Sambung Bahasa Kebangsaan Negara kita la.. Bahasa Melayu @ Bahasa Malaysia..
As Warganegara, We should pround of it.. Right??

let's start! 

Harinie aku mau try,test,cuba buat pizza..  (ini la kesilapan orang kita..  semua perkataan tue sama maksud la)..  Semua bahan2 sudah complete tetapi untuk topping tue ada masalah sikit sebab adik aku sorang tue tak makan sayur,so TIADA sumber sayur la di dalam pizza tersebut..

Nie senarai bahan2 yg aku guna untuk buat doh :

1. Tepung gandum
2. yeast kering
3. air
4. minyak
5. garam


Nie senarai bahan2 untuk topping pizza :

1. tomato puree
2. sosej ayam
3.chess cheddar 

P/S : kalau guna mozarella lagi bagus.. Baru ada feel pizza betul..
Tak cukup baget mau guna mozarella..

Okey ~ Kita skip cara buat tue.. Cara buat tue kaw2 sudah betul..
Lepas suma tu sudah siap tibalah masa untuk membakar. Membakar pula satu hal tak tahu berapa suhu mau guna dan masa berapa lama.. So, aku ikut instinct seja la..
Letak la suhu 150 degree and masa selama 35 min.. 

(Habisla~)

Then, bila sudah masak.. Owww.. Topping sudah cantik.. Tetapi tepung nya keras kurang air... huuuuuuuuuuu *sigh.. But at least tepung tue masak la..
(memang betul mengena instinct.. masak cantik punya)

Tetapi aku mau buat lagi sampai la pizza tue betul2 menjadi.. 

Bak kata pepatah..
USAHA TANGGA KEJAYAAN..

Bak kata aku..
TRY SAMPAI JADI

FYI : kek saya ada kemajuan sudah.. bek punya dia kembang kelmarin...
Cuti2 kita bakery !

Hahahaha.. Till then.. 
End here for today..
Enjoy reading reader(s)..



No comments:

Post a Comment